Skip to content
Ediția de astăzi Focus

Informații importante despre acordarea șomajului tehnic

În ședința de guvern a fost adoptat proiectul de ordonanță de urgență care vizează acordarea unei facilități, cunoscută sub denumirea de șomaj tehnic, pentru angajații români afectați de efectele negative ale epidemiei cu coronavirus.

Am simplificat procedura de acces la aceste fonduri, în sensul în care pentru solicitările adresate de companiile a căror activitate a fost încheiată ca urmare a deciziilor autorităților, respectiv pentru companiile a căror activitate este afectată de această epidemie, total sau parțial, pe baza unei cereri, însoțită de o declarație simplă, la care se atașează lista angajaților pentru care deja s-a dispus măsura întreruperii temporare a activității în sensul de intrare în șomaj tehnic, se pot depune documentele la Agențiile județene pentru Ocuparea Forței de Muncă astfel încât să poată beneficia de fondurile alocate de guvern pentru aceste costuri”, a anunțat ministrul Muncii Violeta Alexandru.

Ministrul Muncii a mai anunțat că a fost redus termenul până la care se efectuează plăţile la 15 zile.

După ce actele sunt depuse la Agenţiile judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă, în maxim 15 zile se fac plățile, spre deosebire de prevederea iniţială care se referea la 30 de zile, agenţiile judeţene vor efectua plăţile pentru angajator.  De aceea, primul pas pe care trebuie să îl facă fiecare angajator este să își pregătească documentele, astfel ca, la începutul lunii aprilie, pentru perioada 16 martie – 31 martie să aibă documentele gata, să le prezinte la Agențiile județene pentru Ocuparea Forței de Muncă în vedere efectuării plăților”.

Violeta Alexandru a menționat că plățile se vor face de către AJOFM.

”Fac precizarea, pentru clarificarea unor aspecte care au apărut în spațiul public, că angajatorii nu trebuie să avanseze de la ei plățile pentru șomaj tehnic, tocmai aceasta este facilitatea pe care a pus-o la dispoziție guvernul, plățile se vor face direct de către AJOFM, astfel încât, la începutul lunii aprilie, angajatorii să dispună de fonduri pentru acoperirea costurilor de șomaj tehnic. La fel se va întâmpla și la începutul lunii mai pentru perioada aferentă lunii aprilie, anume 1 – 16 aprilie, așa cum sunt reglementate cele două perioade, cea din martie și din aprilie, de decretul domnului președinte. Pentru alte categorii, pentru alți angajatori, pentru tot ce înseamnă angajator din mediul neguvernamental, prevederile privind șomajul tehnic li se aplică în totalitate, astfel încât încurajăm deopotrivă agenții economici, organizațiile neguvernamentale să își pregătească documentele și să le depună la Agențiile județene pentru Ocuparea Forței de Muncă.”

Ministrul Muncii a mai spus că pentru alți profesioniști, pentru alte categorii, pentru persoane fizice, pentru PFA, procedura pe care guvernul a stabilit-o și a detaliat-o prin actul normativ adoptat aseară, prevede ca, pe baza aceleiași proceduri, și anume o declarație pe proprie răspundere, să se depună solicitări la agențiile judeţene pentru plăți și inspecție socială, urmând ca, pe măsură ce aceste documente se primesc, să se efectueze plățile în cuantum de 75% din salariul mediu brut pe țară pentru fiecare solicitare adresată.

Toate aceste solicitări se pot depune online, astfel încât să nu mai fie nevoie să ne deplasăm la sediile celor două entități, după caz, angajator cu angajați la AJOFM, persoană fizică, întreprindere individuală la ANPIS și să putem comunica cu aceste instituții cât mai eficient cu putință. Am inclus prevederi detaliate cu privire la plata sportivilor. Având în vedere că activitatea cluburilor sportive este afectată deopotrivă de efectele epidemiei de coronavirus, și pentru acestă categorie guvernul a venit cu măsuri clare”.

Violeta Alexandru a mai spus că fiecare club sportiv, care, în acest moment, are dificultăți în plata sportivilor angajați pe bază de contracte individuale de muncă, fiecare club se va prezenta la sediul AJOFM de unde își are sediul social, iar dacă sportivii sunt încadrați la cluburile sportive prin contracte de activitate sportivă, clubul se va adresa AJPIS – Agenției Județene pentru Plăți și Inspecție Socială – pe baza unui tabel, pe baza unei solicitări la care atașează un tabel cu câteva informații despre sportivii pe care dorește să îi plătească prin fondurile puse la dispoziție de către Guvern.

Practic, prin aceste măsuri am creat o procedură mai simplă, mai clară, mai eficientă, am dus comunicarea exclusiv în mediul online, astfel încât de îndată ce documentele sunt prezentate conform procedurii descrise anterior, cele două entități pentru angajatorii cu angajați, AJOFM-urile pentru persoanele fizice, pentru PFA-uri AJPIS-urile, să poată efectua plata cât mai repede. Acesta este obiectivul care ne interesează, să ajungă fondurile cât mai repede la cei care, în acest moment, se confruntă cu probleme serioase în plata angajaților, respectiv în acoperirea costurilor pentru activitatea pe care o desfășoară”.

Legat de situațiile în care o persoană are mai multe contracte, dintre care toate suspendate, poate opta pentru acel contract pe care vrea să-l includă în șomajul tehnic, care îl avantajează cel mai mult.

Dacă are mai multe contracte, dintre care unul este activ, din păcate, nu poate beneficia de fonduri aferente șomajului tehnic, având în vedere faptul că cel activ este în funcțiune. Am inclus, ca urmare a semnalelor primite, prevederi clare privind posibilitatea ca mămica aflată în concediu de creștere a copilului să își continue acest concediu pe perioada reglementată de decret, după cum am asigurat fondurile pentru acoperirea stimulentului de inserție pentru acele mămici care doresc să revină – există și asemenea situații – care doresc să revină în activitate mai devreme”.

Alte clarificări importante!

  • Au fost incluse şi creşele între acele unităţi cu privire la care se suspendă activitatea, astfel încât părinţii copiilor, având copii la creşă, să poată beneficia de cadrul legal astăzi în vigoare, care le permite să rămână acasă, unul dintre dânşii să-şi îngrijească copilul, beneficiind de o îndemnizaţie pentru a putea să rămână la domiciliu.
  • În vederea primirii ajutorului de deces şi acest tip de ajutor se poate solicita online, prin evitarea deplasării la casele judeţene de pensii, în vederea obţinerii acestuia.
  • Toţi angajatorii care în această perioadă au aplicat măsura, suspendării temporare a contractelor individuale de muncă, ca urmare a efectelor epidemiei cu coronavirus, se califică pentu această facilitate – șomaj tehnic – fie că vorbim de întreprinderi mici şi mijlocii, companii mari sau alte forme de angajare, structuri neguvernamentale sau persoane fizice neautorizate, întreprinderi individuale, care au angajaţi cu contracte individuale de muncă.
  • Perioada pentru care se aplică această facilitate este perioada stării de urgență, respectiv de la intrarea în vigoare a decretului privind starea de urgență, 16 martie, până la finele acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire, evident, în funcție de evenimente, de evoluția situației din țară și dacă situația de urgență va fi prelungită.
  • Facilitatea se acordă pentru contractele pe perioada stării de urgență aferentă pentru zilele aferente perioadei stării de urgență. Astfel, contractele de muncă suspendate în luna martie vor putea fi decontate, ajutorul de șomaj tehnic va fi decontat de către stat pentru numărul de zile aferente perioadei stării de urgență, respectiv de la 16 martie la 31 martie.
  • Ce se întâmplă cu contractele de muncă suspendate înainte de intrarea în starea de urgență? Acestea vor avea posibilitatea să deconteze ajutorul de șomaj tehnic parțial, doar pentru perioada stării de urgență.
  • CARE SUNT DOCUMENTELE SOLICITATE: O declarație pe propria răspundere din partea angajatorului, însoțită de o listă cu cu angajații, cu contractele de muncă individuale suspendate. În termen de 15 zile de la depunerea documentelor, Ministerul Muncii, prin ANOFM, face plata către angajatori.
  • A fost inclusă o prevedere specială pentru persoanele care desfășoară activități și câștigă venituri exclusiv în baza unor contracte de drepturi de autor și aceștia beneficiază de indemnizație de 75% din salariul mediu pe economie pentru perioada aferentă stării de urgență.
  • În acest moment, facilitatea se extinde pentru toți angajații care au fost afectați de efectele epidemiei cu coronavirus și nu există o limită de scădere a încasărilor sau veniturilor în baza cărora să fie eligibili pentru a solicita acest ajutor. Cerința este o declarație pe propria răspundere că angajatorul a fost afectat de efectele epidemiei cu coronavirus, iar această declarație pe propria răspundere va fi verificată ulterior depunerii documentelor, ulterior efectuării plăților. Plata nu este condiționată de efectuare a acestui control pe perioada stării de urgență.
  • Unde depun documentele?!? Sunt două mari categorii de beneficiari: cei cu contracte individuale de muncă angajatorul depune documentele la ANOFM, la structurile județene teritoriale, pentru cei care nu au contracte individuale de muncă, respectiv persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și alte categorii de profesioniști, profesii liberale, depun documentele individual la structurile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Plăți și Intervenții Sociale, tot din cadrul Ministerului Muncii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.