În cadrul Programului Hercule III – Pregătire împotriva fraudei, Inspectoratul de Poliţie Judeţean Dolj a fost beneficiarul unei finanţări din partea OLAF pentru proiectul RAISA – Creşterea conştientizării şi îmbunătăţirea metodelor de lucru ale actorilor implicaţi în lupta împotriva fraudei cu achiziţii intracomunitare care afectează bugetul Uniunii Europene.
Perioada de implementare inițială a fost de 14 luni, însă ca urmare a măsurilor instituite la nivel național și european în contextul prevenirii și combaterii pandemiei, aceasta a fost extinsă cu 12 luni, astfel că activitățile propuse s-au desfășurat pe parcursul a 26 de luni.
„În demersul întreprins de instituţia noastră pentru a face front comun împotriva fraudei cu achiziții intracomunitare cu celelalte instituţii de aplicare a legii cu atribuţii în domeniu, ni s-au alăturat: din România: IPJ Alba, IPJ Arad, IPJ Brașov, IPJ Giurgiu, IPJ Mehedinți, Direcţia Regională Vamală Craiova; din Ungaria: I.P.J Bekes și Agenţia Naţională Vamală şi Fiscală; din Bulgaria: Direcţia Vamală Lom, Direcţia Regională de Poliţie Vidin și Direcția Regională de Poliție Vratsa.”
Obiectivul general al proiectului RAISA a fost îmbunătățirea metodelor şi tehnicilor de investigare, precum şi a cunoştinţelor lucrătorilor implicaţi în lupta împotriva fraudei cu achiziții intracomunitare în România, Ungaria şi Bulgaria.
Obiectivele specifice au fost următoarele:
- creşterea gradului de conştientizare în rândul agenţiilor de aplicare a legii din România, Ungaria și Bulgaria cu atribuţii privind lupta împotriva fraudei cu achiziții intracomunitare;
- îmbunătăţirea cunoştinţelor profesionale a specialiştilor de investigarea fraudelor, funcţionarilor vamali și fiscali din cele trei ţări cu privire la tehnicile şi metodele de investigaţie folosite în lupta împotriva fraudei cu achiziții intracomunitare.
Grupul ţintă a fost reprezentat de cei 270 poliţişti, inspectori vamali și fiscali, poliţişti de frontieră şi transporturi cu atribuţii în domeniul achiziţiilor intracomunitare, reprezentanţi ai Ministerului Public, experţi ai DLAF, IGPR-DICE, ANAF cu privire la care s-a urmărit dobândirea unei expertize îmbunătățite în domeniul abordat. Dintre aceștia, 220 au fost din România, 30 din Bulgaria și 20 din Ungaria.
Rezultate atinse prin intermediul activităţilor desfăşurate sunt:
- facilitatea unei cooperări transfrontaliere române-bulgare-maghiare între specialiştii de investigare a fraudelor, funcţionarii vamali şi ficali;
- diseminarea la nivelul statelor partenere a celor mai bune practici privind prevenirea şi combaterea fraudei cu achiziții intracomunitare;
- realizarea broşurii „Metode și tehnici folosite în lupta împotriva fraudei cu achizitii intracomunitare în România, Bulgaria și Ungaria” care încearcă să ofere o imagine asupra evoluţiei fenomenului de frauda cu achizitii intracomunitare înregistrat în cele trei țări partenere în proiect.
În cadrul proiectului RAISA au fost organizate următoarele activităţi:
„conferinţa de deschidere – februarie 2020;
întâlnire de lucru – august 2021;
2 seminarii internaţionale – septembrie şi decembrie 2021;
conferinţa de închidere – ianuarie 2022.”