Guvernul se reunește joi, 8 august, în ședință și pe ordinea de zi figurează un proiect de lege cu privind căutarea persoanelor dispărute.
Potrivit proiectului în cadrul Inspectoratului General al Poliției Române se va constitui o unitate centrală pentru coordonarea și sprijinirea activității de căutare a persoanelor dispărute, denumită în continuare Unitatea centrală persoane dispărute.
a Municipiului București, se constituie structuri specializate pentru căutarea persoanelor dispărute.
(4) La nivelul polițiilor municipale și orășenești se desemnează polițiști cu atribuții de gestionare a cazurilor privind persoanele dispărute.
Unitatea centrală persoane dispărute
Art. 7. – (1) În structura organizatorică a Unității centrale persoane dispărute se prevăd inclusiv posturi ce urmează a fi încadrate cu psihologi și sociologi.
(2) Unitatea centrală persoane dispărute îndeplinește, în principal, următoarele atribuții:
a) elaborează ghiduri și manuale de bune practici privind procedura de căutare a persoanelor dispărute, destinate a fi utilizate în activitatea specifică;
b) elaborează recomandări pentru populație cu privire la modul de comportare în cazul constatării dispariției unei persoane;
c) elaborează formulare standardizate destinate a fi utilizate în activitatea Dispeceratului de urgență ”Dispariție minor”, precum și în procedura de căutare a persoanelor dispărute;
d) administrează baza de date ”Persoane dispărute”;
e) preia spre studiu, cu acordul procurorului competent, dosare ale dispariției și formulează recomandări cu privire la soluționarea acestora;
f) asigură consultanță de specialitate grupului de coordonare central, precum și grupurilor de coordonare teritoriale;
g) desfășoară activități de îndrumare, sprijin și control la nivelul unităților teritoriale de poliție sesizate cu dispariția unor persoane;
h) desfășoară activități de cooperare cu structuri similare din străinătate.
Specializarea personalului
Art. 8. – Poliția Română asigură pregătirea și specializarea personalului care, în exercitarea atribuțiilor prevăzute de lege, instrumentează dosarul dispariției și stabilește legături directe cu membrii de familie ai persoanei dispărute
Secțiunea a 2 – a – Dispeceratul de urgență ”Dispariție minor”
Constituirea Dispeceratului de urgență”Dispariție minor”
Art. 9. – (1) Dispeceratul de urgență ”Dispariție minor” se constituie în scopul preluării apelurilor de urgență cu privire la dispariția minorilor, primite prin numărul de apel unic “112”, și declanșării cu celeritate a procedurilor de căutare, potrivit prezentei legi.
(2) Dispeceratul de urgență ”Dispariție minor” se constituie în cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.
(3) Inspectoratul General al Poliției Române centralizează, stochează și pune la dispoziția autorităților abilitate datele privind apelurile primite, în condițiile legii.
Gestionarea apelurilor
Art. 11. – (1) Operatorii Dispeceratului de urgență ”Dispariție minor” solicită persoanei care sesizează dispariția minorului următoarele date și informații:
a) numele și prenumele acesteia, data și locul nașterii, codul numeric personal, domiciliul și adresa unde locuiește efectiv, precum și datele de contact;
b) datele prevăzute la lit. a) referitoare la minorul considerat persoană dispărută, cunoscute de către aceasta;
c) informații privind gradul de rudenie, afinitate sau relația cu minorul considerat persoană dispărută;
d) data dispariției, precum și date și informații privind circumstanțele în care s-a produs dispariția;
e) date și informații referitoare la descrierea minorului considerat persoană dispărută;
f) acordul privind localizarea sau urmărirea prin mijloace tehnice a minorului considerat persoană dispărută, precum și datele de identificare ale mijloacelor tehnice avute de minor asupra sa, la data dispariției, atunci când persoana care realizează apelul este reprezentantul legal al minorului.
(2) În raport de circumstanțele cazului și de mijloacele de comunicare disponibile, operatorul sistemului poate solicita apelantului să transmită fotografii recente și relevante ale minorului considerat persoană dispărută, imagini ale unor documente, precum și cât mai multe dintre datele prevăzute la art. 24.
(3) Operatorii Dispeceratului de urgență ”Dispariție minor” au dreptul, fără o notificare prealabilă a apelantului, de a verifica identitatea și datele de localizare ale acestuia, precum și datele de identitate ale minorului considerat persoană dispărută.
(4) Comunicările efectuate prin Dispeceratul de urgență ”Dispariție minor” se înregistrează, fără acordul apelantului și fără informarea acestuia.
(5) Sesizarea primită și datele colectate potrivit alin. (1) și (2) se consemnează de către operatorii Dispeceratului de urgență ”Dispariție minor” în formulare standardizate.