Skip to content
Ediția de astăzi

Preț la pompă schimbat pentru șoferi. Cât ar fi costat și cât vor costa carburanții de la 1 ianuarie

Un litru de benzină ar urma să coste, de la 1 ianuarie, între 5,13 și 5,26 lei, iar unul de motorină, între 5,29 și 5,41 lei, în urma deciziei Parlamentului de eliminare a supraaccizei, relevă calcule Profit.ro, însă acest calcul este valabil doar în situația în care celelalte elemente care influențează prețul rămân constante.

Impactul deciziei Parlamentului, care încalcă însă legislația europeană, este de aproximativ 45 de bani/l, iar în cazul în care, de teama Comisiei Europene, guvernanții vor corecta accizele la nivelul minim impus de UE, acest impact se va reduce cu 6 bani/l, la 39 de bani/l, potrivit PSNews.ro

De la 1 ianuarie 2020, dacă legea prin care se elimină supraacciza nu ar fi fost adoptată, nivelul accizelor la benzină și motorină ar fi trebui, potrivit prevederilor Codului Fiscal, să fie actualizate cu rata inflației anunțată de INS în octombrie, de aproximativ 3,4%. Astfel acestea ar fi urmat să se majoreze de la 2.038,62 lei/1.000 l la 2.107,93 lei/1.000 l, în cazul benzinei, și de la 1.895,94 lei/1.000 l la 1.960,40 lei/1.000 l, în cazul motorinei. Cu alte cuvinte, în absența legii votate miercuri în Parlament, prețul unui litru de benzină trebuia să urce cu aproximativ 8 bani, până la 5,7 lei/l benzina și 5,85 lei/l motorina. În prezent, la stația Rompetrol de pe Șoseaua Mihai Bravu nr 396, București, un litru de benzină costă 5,65 lei, iar unul de motorină, 5,8 lei.

Dacă absolut nimic nu s-ar schimba în această lună cu excepția modificării nivelului accizei, de la 1 ianuarie șoferii vor putea achiziționa benzină cu 5,2 lei/l și motorină cu 5,35 lei/l. Dacă s-ar respecta nivelurile minime ale accizei din UE, prețurile ar fi cu 6 bani mai ridicate, respectiv 5,26 lei/l în cazul benzinei și 5,41 lei/l în cazul motorinei. Similar, în cazul stației OMV Petrom de pe aceeași Șosea Mihai Bravu, nr 321. București, dacă în prezent un litru de benzină se poate achiziționa cu 5,58 lei, iar unul de motorină, cu 5,74 lei, de la 1 ianuarie prețurile ar urma să fie de 5,13 lei/l în cazul benzinei standard și de 5,29 lei/l în cazul motorinei standard. Dacă Guvernul decide să respecte nivelul accizei minime din UE, prețurile ar fi cu 6 bani mai ridicate, 5,19 lei/l, respectiv 5,35 lei/l.

Unul dintre elementele care influențează prețul la pompă fără taxe este însă cursul de schimb la care companiile transferă evoluția cotațiilor internaționale în preț, curs care, ca urmare în principal a deficitului bugetar de mult peste 3% (4,4% – estimarea ministrului de Finanțe), foarte probabil va influența negativ prețul la pompă. Cotațiile internaționale ale petrolului Brent, dar mai ales ale benzinei și motorinei, sunt o altă variabilă a formării prețului. În ultimele 3 zile, de exemplu, prețul petrolului Brent s-a majorat de la 60,8 dolari/baril la 63 dolari pe baril.

O evoluția ascendentă a cotațiilor internaționale va determina o majorare a prețului fără taxe practicat de companii. În plus, prețul fără taxe practicat de companii, care în prezent este de aproximativ 2,7 lei/l în cazul benzinei și de 2,95 lei/l în cazul motorinei (restul fiind accize și TVA), ar putea crește. Teoria economică spune că orice decizie de majorare/micșorare a poverii fiscale este “suportată” atât de companii, cât și de consumatori. Procentul în care companiile, respectiv consumatorii, “beneficiază” de o reducere de accize depinde de elasticitatea cererii pentru produsul respectiv. Cum elasticitatea cererii de carburanți este una mai degrabă rigidă, de obicei, orice majorare de accize este suportată în mare parte de consumatori, iar de orice micșorare beneficiază în mare parte companiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.