Skip to content
Focus

Rețeta PSD pentru câștigarea alegerilor: demobilizarea electoratului. Diversiunile folosite de social-democrați

Au mai rămas câteva zile până la alegerile din 24 noiembrie care vor da țării un președinte pentru următorii cinci ani. Sondajele și statisticile îl dau favorit de departe pe Klaus Iohannis, însă dacă am învățat ceva din istoria alegerilor prezidențiale în ultimii 30 de ani, atunci am putea spune că niciodată nu trebuie să spui “niciodată”.

Viorica Dăncilă pare outsider-ul în această confruntare, dar un lucru le-ar putea aduce victoria neașteptată social-democraților: demobilizarea masivă a electoratului în turul al doilea. Pe asta și mizează de altfel PSD, iar campania de manipulare din ultimele zile demonstrează faptul că aceasta este principala armă folosită acum împotriva lui Iohannis, potrivit PSNews.ro

Alegerile din 2014, câștigate de outsider

Nu trebuie să mergem mai departe de anul 2014 pentru a observa ce înseamnă mobilizarea cetățenilor la urne. În urmă cu cinci ani, în turul al doilea au votat cu un milion de oameni în plus față de turul întâi, răsturnând complet calculele și ordinea stabilite după turul 1. De la 40%-30% în favoarea lui Ponta în turul întâi s-a ajuns la 54%-46% în favoarea lui Iohannis în turul al doilea.

Factorul principal care a declanșat și alimentat această răsturnare a fost modul lamentabil în care a fost gestionat votul din diaspora în ambele tururi. Așa s-a ajuns în situația în care candidatul cu șansele cele mai mici – Klaus Iohannis – a devenit președinte.

Armele folosite de PSD pentru demobilizarea electoratului

Viorica Dăncilă are de recuperat o diferență de 15,5 procente care o despart de Iohannis și, dacă nu se întâmplă ceva cu adevărat spectaculos și revoltător, atunci nu are nicio șansă să întoarcă rezultatul. Totuși, în cazul unei masive demobilizări candidatul PSD ar fi avantajat de vreme ce bazinul electoral al social-democraților va fi mobilizat la maximum.

Liderii PSD au înțeles că aceasta este singura șansă prin care candidatul lor poate ajunge la Palatul Cotroceni, astfel că, în ultima vreme au fost folosite mai multe arme care să ducă la această demobilizare în ziua de 24 noiembrie.

Prima armă folosită de social-democrați se referă la crearea unei indignări naționale care să întoarcă sorții, găsind prilejul în refuzul președintelui de a participa la o dezbatere cu candidatul PSD. Prin această primă armă se încearcă crearea unei emoții anti-Iohannis la nivel național care să ducă la extragerea unor voturi din bazinul specific al președintelui. Chestiunea dezbaterii a devenit astfel un instrument electoral în mâinile candidatului Dăncilă.

Al doilea front deschis de PSD împotriva lui Iohannis ține de valul de fake news lansate tot de campania lui Dăncilă și care privesc pretinse tăieri de pensii și salarii, precum și lansarea unui program de austeritate de către guvernul Orban, după alegeri. Cel mai ușor de speriat în acest caz sunt pensionarii și oamenii cu educație puțină. Obiectivul în acest caz este constituit de consolidarea electoratului Vioricăi Dăncilă și implicit împuținarea electoratului celuilalt candidat.

În fine, al treilea și ce mai important front deschis de PSD, ține chiar de descurajarea votului propriu-zis din partea celor care în primul tur au votat, de pildă cu Dan Barna. Din acest motiv au apărut falsele îndemnuri pe rețelele de socializare la boicot care ar fi venit din partea USR-PLUS, deși alianța și-a manifestat public susținerea pentru Iohannis în turul al doilea. Obiectivul este simplu: cu cât mai mulți dintre alegătorii potențiali ai lui Iohannis nu se prezintă la vot, cu atât șansele lui Dăncilă cresc.

În subsidiar, există și o campanie de denigrare personală a președintelui Iohannis, folosind așa-zise argumente etnice, xenofobe. În acest caz este folosită etnia germană a lui Iohannis și asocierea președintelui, prin apartenența etnică, cu nazismul, cu Hitler și cu lagărele de concentrare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.