Skip to content
Ediția de astăzi Recent VIDEO

Premierul Orban a prezentat raportul de activitate al Guvernului

Premierul României Ludovic Orban a susținut o conferință de presă unde a prezentat raportul de activitate al Guvernului pe perioada stării de urgență, dată de președintele României din cauza crizei coronavirusului.

Din capul locului trebuie să vă spun că România nu a fost pregătită pentru a se confrunta cu acest pericol. Ştiţi foarte bine că nu am avut stocuri strategice în ceea ce privește materiale, echipamente, medicamente. Structurile de sănătate publică, direcțiile de Sănătate Publică, foarte multe spitale nu au fost pregătite pentru a face față unei astfel de provocări. De asemenea, am avut nevoie de o permanentă evoluție în toate domeniile pentru a îmbunătăți calitatea răspunsului la provocările cu care ne-am confruntat încă de la începutul crizei. Trebuie să vă sun din capul locului că am avut o abordare preventivă. Guvernul și autoritățile au luat măsuri înainte ca alte țări să ia astfel de măsuri și chiar înainte ca să existe avertismente care să forțeze guvernul să ia astfel de măsuri. Readuc aminte că Guvernul, prin intermediul Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență, a început bătălia cu COVID înainte de declararea, de instituirea de către președinte a stării de urgență, și anume în data de 15 martie. Noi am început să luăm măsuri încă de la izbucnirea epidemiei în China și am luat măsuri care nu au fost luate de alte țări, măsuri care sigur că au suscitat foarte multe critici la vremea respectivă, cum au fost măsura carantinei, măsura izolării la domiciliu și alte măsuri restrictive pe care le-am stabilit prin intermediul Comitetului Național pentru Situații Speciale de Urgență. De asemenea, am instituit măsuri de suspendare a zborurilor, am instituit măsuri cum a fost măsura suspendării școlilor și multe alte măsuri, care au fost privite la vremea respectivă cu oarecare neîncredere, dar pot să vă spun că toate aceste măsuri sunt cele care au condus la un rezultat eficient în bătălia Guvernului și a autorităților cu provocarea extrem de grea cu care ne-am confruntat datorită acestei epidemii”.

Prezentăm pe scurt cele mai importante declarații ale premierului României:

  • Izbucnirea epidemiei ne-a prins fără stocuri la echipamente, materiale, medicamente, dispozitive.
  • România a devenit un fel de hub pentru ‘rescue’ în care se achiziționează din fonduri europene materiale, echipamente pentru a fi distribuite în Europa. Deja am realizat distribuții în Italia și Spania, ţări foarte afectate de criza COVID.
  • Astăzi sunt puse în funcțiune 60 de centre de testare, iar capacitatea de testare, astăzi, este de aproape 11.000 de teste zilnice. De asemenea, sunt în curs de acreditare încă 17 centre, iar obiectivul nostru este să creștem capacitatea de testare la peste 15.000 de teste zilnice.
  • În ceea ce privește direcțiile de sănătate publică care sunt structurile deconcentrate ale Ministerului Sănătății, am urmărit constant să întărim capacitatea direcțiilor de sănătate publică, am apelat la transferarea în regim de urgență a cadrelor medicale, fie din rețeaua școlară, fie a rezidenților, fie din alte entități, pentru a putea întări capacitatea direcțiilor de Sănătate Publică implicate în toate activitățile de triaj la frontieră, implicate în anchetele epidemiologice, implicate în inspecția sanitară, care trebuie efectuată în unitățile spitalicești, pentru a asigura respectarea protocoalelor și procedurilor care au fost stabilite.
  • Am suplimentat numărul de angajați la direcțiile de Sănătate Publică și la Ambulanță, Ambulanțele de la nivel județean, cu 2.000 de locuri.
  • În ceea ce privește tratamentul pentru COVID, am avut momente în care am fost aproape de limita de tratare și am făcut și în acest sens eforturi de a găsi toate mijloacele pentru a achiziționa tratamentele cu Plaquenil, Kaletra și alte tratamente necesare.
  • În urma unei donații punem la punct sistemul de donare de sânge de la pacienți vindecați pentru obținerea de plasmă, printre cele trei plasmografe care au fost donate către Ministerul Sănătății și la ora actuală, putem să spunem că lucrurile sunt foarte bune, că nu avem lipsă în privința niciuneia dintre medicamentele necesare pentru tratarea COVID.
  • Pentru fiecare ridicare de restricții vom aștepta o perioadă să vedem efectele. Perioada este cam de 15 zile, pentru că 15 zile, 14 zile e perioada în care se manifestă virusul, perioada în care de la infectare generează simptomele și putem să verificăm în ce măsură ridicarea anumitor restricții afectează răspândirea virusului.
  • Vom impune un set de reguli în ceea ce privește și transportul public în mijloacele de transport în comun, un set de reguli în ceea ce privește activitatea care se desfășoară în birouri atât în instituții publice, cât și în companii private.
  • Pe lângă susținerea investițiilor, am încercat să luăm măsuri prin care să asigurăm cât mai multe lichidități în companii, aducerea la zi a rambursării TVA-ului.
  • Am adoptat o ordonanță de urgență în care se permite rambursarea TVA-ului, înainte de efectuarea controalelor. De asemenea, încercăm să ajungem cât mai aproape de zi pentru decontarea concediilor medicale. Am asigurat, prin rectificarea bugetară, toate sumele necesare pentru susținerea programelor de investiții.
  • Am ridicat plafonul de creditare pentru autoritățile locale și de asemenea, am ridicat plafonul de tragere pentru autoritățile locale, tocmai pentru a sprijini investițiile, pentru că autoritățile locale nu pot să folosească creditele decât pentru investiții.
  • Am permis universităților să utilizeze excedentele care sunt constituite în solduri, dar cu o singură condiție: să fie folosite doar pentru investiții. 
  • Printre principalele măsuri economice pe care le-am luat este programul IMM-Invest, un program de garantare și de subvenționare a dobânzilor pentru întreprinderi mici și mijlocii, credite pentru capitalul de lucru, pentru asigurarea capitalului de lucru și credite pentru investiții. Pot să vă spun că numărul companiilor care au aplicat la programul IMM Invest a depășit cifra de 50.000.
  • Am luat decizia de susținere a angajaților, dar și a companiilor, în același timp, prin instrumentul numit plata șomajului tehnic. De ce am luat această decizie? Pentru acele companii care au fost obligate să întrerupă activitatea total sau parțial, care au fost afectate, fie de măsurile restrictive, fie de contextul economic, am luat această decizie pentru a permite angajaților să rămână alături de companie, iar compania, în momentul în care repornește economia, când se elimină restricțiile și poate să-şi reia activitatea, se poate să îi reangajeze.
  • Pentru prima perioadă de plată a șomajului tehnic am avut în plată peste 570.000 de angajați. De asemenea, am instituit o formă de sprijin care nu prea a fost utilizată, o formă de acordare a unei indemnizații de 75% din salariul mediu către profesioniștii, în sensul Codului Civil, care funcționează prin persoane fizice autorizate, prin întreprinderi individuale, de asemenea către cluburile sportive care practic nu au mai putut să funcționeze, s-a interzis funcționarea cluburilor sportive și pentru această măsură am avut în plată pentru prima perioadă de plată aproape 60.000 de beneficiari.
  • O altă măsură pe care am luat-o a fost măsura suspendării plății ratelor la credite pe o perioadă de până la nouă luni, adică până în data de 31 decembrie. Este o măsură care permite atât persoanelor fizice, cât şi persoanelor juridice pe perioada cât este afectată economia să nu trebuiască să plătească ratele, să beneficieze de suspendarea plății ratelor, urmând să-și reeșaloneze după reluarea activității sau după ce trec de acest moment dificil în care le sunt afectate veniturile personale să poată să preia plata ratelor după o reeșalonare care să fie negociată cu banca.
  • Am dispus amânarea la plata pentru servicii de utilități și chirii pentru anumite categorii de persoane juridice și persoane fizice. Apropo de sectorul Horeca, am scutit de plata impozitelor speciale care se plăteau pe numărul de locuri de cazare sau pe suprafețe care reflectau numărul de scaune, era un impozit specific, am scutit pe perioada stării de urgență și intenționând să prelungim această măsură de scutire până la redeschiderea activității în Horeca.
  • Am suspendat popririle și executările silite pentru creanțele bugetare. Am ridicat presiunea care era pusă pe companii și pe persoanele fizice din cauza acestor popriri sau executări împotriva unor cetățeni sau unor companii pentru creanțe bugetare.
  • Am reglementat măsura unor beneficii de asistență socială, cum ar fi: alocația zilnică de hrană de care beneficiază copiii cu cerințe educaționale speciale, beneficiile de asistență socială care au drept condiție frecventarea cursurilor de învățământ de către copii și tineri care s-au acordat fără întrerupere, stimulente educaționale, indemnizația pentru creșterea copilului pe toată durata stării de urgență și alte măsuri, cum ar fi acordarea în continuare a stimulentului de inserție pe o perioadă de trei luni.
  • Avem posibilitatea de a obține finanțări de la finanțatorii instituțional, mă refer aici la Banca Mondială, mă refer la BERD – deja BERD-ul pot să vă anunț că a luat decizia de a susține un program de investiții în România cu o valoare de 4 miliarde de euro, atât pentru mediul public, cât și pentru mediul privat.
  • La ora actuală există 23 de companii care au primit autorizarea de a produce măști, marea majoritate măști chirurgicale, dar deja există o companie și vor urma alte trei companii care vor putea produce și măști de tip FFP-2 şi FFP-3 . Deci, există 23 de companii autorizate pentru a produce măști şi avem mare nevoie, pentru că după 15 mai purtatul măștii va fi obligatoriu în spații închise și asta va genera o creștere a cererii din partea populației.
  • Există 60 de companii care au obținut autorizarea de a produce combinezoane și, de asemenea, există în jur de 100 de companii care au primit autorizarea de a produce virucide, biocide – companii care sunt foarte aproape de a satisface cererea internă.
  • După modelul IMM Invest, vom adopta un act normativ care va crea un mecanism de garantare pentru capitalul de lucru și pentru investiții și pentru companiile mari care nu pot să acceseze IMM Invest, companii mijlocii, companii mari.
  • Va deveni curând operațională o schemă de ajutor de stat pentru care am primit susținerea Comisiei Europene, în special pentru marii consumatori de energie electrică, prin reducerea practic a prețului la energie electrică, prin diminuarea cuantumului certificatelor de CO² cu până la 20%.
  • Ne gândim și la o altă măsură, de reducere a taxei de cogenerare, astfel încât să generăm condiții de furnizare a energiei şi, aici fac o paranteză, încă resimțim efectele negative ale Ordonanței 114, care a aruncat în aer prețul la gaz și la energie electrică care a fost furnizat către companii.
  •  A doua a pârghie pe care o vom folosi, instrument pe care îl vom folosi tot pentru susținerea investițiilor, evident, pârghia ajutorului de stat pentru investiții ‘greenfield’, care fie sunt realizate de companii noi pe piața românească, fie sunt proiecte de dezvoltare a unor capacități industriale noi ale unor companii care sunt active pe piața românească.
  • Punem la punct o schemă de ajutor de stat care deja funcționează în cinci tări europene: Germania, Italia, din est, Polonia e în curs de implementare a acestei scheme de ajutor de stat. E o schemă de ajutor de stat de garantare și de implicare în asigurarea creditului comercial. Este o schemă de garantare și de asumare a riscurilor de către stat în limita unui plafon stabilit, pentru a asigura creditele comerciale. Este o schemă care cu siguranță va permite reducerea la maximum a blocajelor care pot apărea în plățile între companii care să afecteze mai multe companii, în condițiile în care o companie are probleme cu plățile.
  • Ne gândim la construcția unui fond de investiții. Avem un model care a funcționat foarte bine, este fondul de investiții dezvoltat de polonezi, care a plecat cu o capitalizare inițială de la stat, a fost listat pe bursă și a permis, practic, achiziția de acțiuni la Fondul de Investiții de către sectorul privat.
  • În ceea ce privește susținerea angajaților, vom genera mai multe tipuri de măsuri active pentru companiile care își vor reporni activitatea după eliminarea restricțiilor. Vom trece de pe măsura șomajului tehnic la o măsură activă, adică pentru orice persoană care este reangajată, care revine în activitate în companiile pentru care se ridică restricțiile, vom participa la susținerea plății salariului, cu un procent între 35% și 41,5% – 41,5 % reprezintă din salariul brut, impozitul și contribuțiile. De asemenea, vom genera măsuri active, nu numai pentru persoanele care au beneficiat de șomaj tehnic, ci şi pentru persoanele care astăzi nu au loc muncă și vom sprijini companiile să angajeze oameni care astăzi nu au locuri de muncă, de asemenea cu măsuri active, măsuri active care vor varia şi în funcție de… de exemplu, persoanele de peste 50 de ani sunt mai greu angajate, din cauza vârstei, din cauză că foarte mulți angajatori preferă persoane mai tinere, mai în putere și, din cauza asta, vom folosi o măsură activă.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.